The Amazons The Amazons

I.L. (ISAAC) ISRAELS 1865 Amsterdam - 1934 Den Haag The Amazons

Oil / Canvas: 50,5 x 64 cm


Available, price on request
  • This artwork can be viewed in our gallery
  • Call us for more information: +31 26 361 1876
  • World wide shipping available

Details

Vanaf het midden van de jaren ‘90 ging Israels ‘s zomers terug naar Den Haag waar hij samen met zijn vader aan het strand ging schilderen. Zij huurden dan een villa in Scheveningen. Isaacs in Amsterdam ontwikkelde impressionistische stijl bleek bij uitstek geschikt om het vrolijke strandleven met luchtige, lichte toets vast te leggen. Zijn schilderijen van ezeltje rijdende kinderen waren publiekslievelingen en zijn nog altijd bijzonder geliefd. Israels grapte dat de verkoop van een schilderij “de Hoogste der kunsten” was. Zijn ezeltje-rijdende kinderen werden gretig gekocht voor hoge prijzen, en kunnen alleen al om die reden als hoogtepunten in zijn oeuvre worden beschouwd.

Dit schilderij is daar een variant op: een snel met olieverf geschetste momentopname van twee meisjes die paarden hebben gehuurd om te gaan rijden langs de branding. Met brede vegen is de zee geschilderd. Het water dat hoog opspat onder de benen van de paarden vangt het licht.

Het zonnige strandleven werd een van de vaste thema's binnen het oeuvre van Isaac Israels. Hij zette zijn ezel niet alleen op de Scheveningse boulevard en het strand, maar ook in Katwijk, Viareggio en Venetië. Naast kinderen op ezeltjes schilderde en tekende hij dames met parasols, mensen die flaneren op de boulevard, de drukte op de pier van Scheveningen en zonnebaders in badpak. Mensen die zich ontspannen en van het leven genieten werden steeds meer het hoofdmotief in zijn werk. Voor zijn vader Jozef was het Scheveningse strand het decor van het zware leven van de vissers. Isaac vond er een heel andere wereld: het mondaine strandleven. Twee verschillende werelden op dezelfde locatie: waar Isaac blonde spelende kinderen zag en mondaine badgasten, schilderde zijn vader sentimentele taferelen uit het harde dagelijkse bestaan van de vissers. Jozef hield ook niet zo van het strand. Hij bouwde in zijn atelier een ‘boerenhoekje’, waar zijn modellen konden poseren.

Israels schilderijen geven vaak de indruk van een momentopname, een snapshot, maar om een schilderij te maken is toch iets meer tijd nodig. Ook voor strandscènes als dit en zijn taferelen van dienstmeisjes op de Amsterdamse grachten vroeg hij mensen voor hem te poseren. In Scheveningen waren het vaak de dochters van vrienden die zijn modellen waren. Op veel van de schilderijen met ezeltje-rijdende kinderen zijn Agatha Pauw en haar vriendinnetje Suze Pont afgebeeld. Mogelijk waren zij ook de modellen voor dit schilderij. Wie er precies zijn afgebeeld is echter minder belangrijk; de gezichten zijn dan ook nauwelijks uitgewerkt. Het schilderij gaat over licht en kleur en biedt vooral de zintuiglijke ervaring van een warme dag aan een Hollands strand. Het felle zonlicht weerkaatst van de witte blouses van de meisjes en maakt de warmte voelbaar, het opspattende water onder de paardenhoeven is bijna te horen en talloze schakeringen van het water laten je de zee bijna ruiken. Dit schilderij toont Israels op zijn best: trefzeker, vol beweging en direct raak. Spontaniteit stond voorop. “Vooral niet te veel werken”, was zijn methode, “niet meer dan twee uur achter elkaar, niet te lang peuteren, dan ben je niet fris meer”.

Artist
I.L. (ISAAC) ISRAELS1865 Amsterdam - 1934 Den Haag
Title
The Amazons
Material & Technique
Oil / Canvas
Measurements
Height: 50,5 cm
Width: 64 cm
Signature
Isaac Israels, Linksonder
Provenance
J. Limburg, Wassenaar.
Auction house Van Marle & Bignell, The Hague, 12 July 1939, lot 56.
Collection Van Eysinga, Leiden 1957-1963.
Auction house Mak van Waay, Amsterdam, 7 May 1963, lot 218.
Van Voorst van Beest Gallery, The Hague 1984.
Private collection Switzerland.
Date
ca. 1903
Category
Paintings

Over I.L. (ISAAC) ISRAELS

Isaac Israels was de enige zoon van de schilder Jozef Israels. Het gezin verhuisde in 1871 van Amsterdam naar Den Haag. Isaac kreeg daar ook zijn opleiding aan de academie tegelijk met o.a. George Breitner, Floris Verster en Marius Bauer. Hij was van jongs af aan een veelbelovend kunstenaar en won al vroeg prijzen voor zijn schilderijen. In de jaren ’80 specialiseerde Isaac zich in militaire onderwerpen, een belangstelling die hij deelde met Breitner en Verster. Ondanks deze veelbelovende start vond hij dat zijn opleiding nog niet was voltooid en ging naar Amsterdam, waar hij opgenomen werd in de kring der Tachtigers. Het woelige stadleven werd de rode draad door zijn werk. Tussen 1887 en 1894 is het stil rondom hem: weinig schilderijen zijn uit deze periode bekend. Vanaf het midden van de jaren ‘90 ging Israels ‘s zomers terug naar Den Haag waar hij samen met zijn vader aan het strand ging schilderen. Zij huurden dan een villa in Scheveningen. Isaacs in Amsterdam ontwikkelde impressionistische stijl bleek bij uitstek geschikt om het vrolijke strandleven met luchtige, lichte toets vast te leggen. Zijn schilderijen van ezeltje rijdende kinderen waren publiekslievelingen en zijn nog altijd bijzonder geliefd. Israels grapte dat de verkoop van een schilderij “de Hoogste der kunsten” was. Zijn ezeltje-rijdende kinderen werden gretig gekocht voor hoge prijzen, en kunnen alleen al om die reden als hoogtepunten in zijn oeuvre worden beschouwd. Isaac Israels was niet alleen de virtuoze schilder van het moderne (stads)leven, hij was ook een bijzonder begaafd portrettist. Vooral in de laatste fase van zijn leven maakte hij in opdracht portretten van belangrijke Nederlanders. Ook in dit genre bleven vrouwen zijn favoriete onderwerp. Zijn hele leven had hij het liefst dienstmeisjes, Amsterdamse straatmeiden, telefonistes, mannequins in warenhuizen en naaktmodellen getekend en geschilderd. Ook zijn vrouwenportretten vormen hoogtepunten in zijn oeuvre, zoals van de spionne Mata Hari, de eerste vrouwelijke arts Aletta Jacobs en de actrice Fie Carelsen. Isaac Israels was gewend een snelle karakteristiek te geven van zijn modellen. Een rake typering moest in één keer op het doek verschijnen. Zijn beste schilderijen zijn dan ook levendig, spontaan en precies goed getroffen. ‘Ik heb laatst toen ik uit mijn raam keek een aanval van patriotisme gehad tot mijn verbazing. Het hollandsche is toch naar mijn idee het mooiste wat er bestaat.’ schreef Isaac Israels op weg naar Londen vanuit Hamburg aan de schilder Willem Witsen. Dat belette hem niet om rusteloos het continent op en neer te reizen. Israels reisde altijd al graag. Als kind al ging hij jaarlijks met zijn ouders naar Parijs. Hij maakte reizen naar Italië, Spanje en Noord-Afrika, Zwitserland, Spanje en Scandinavië om te tekenen en te schilderen. In de jaren ‘20 bracht hij zelfs enige tijd door in Nederlands-Indië. Vanaf 1903 had Israels een eigen atelier in Parijs, waar hij zijn favoriete onderwerpen vond onder modieuze Parijzenaren en zich kon onderdompelen in de moderne kunst die daar te zien was. In de lente van 1913 verruilde hij die stad voor Londen, waar hij een tijd een eigen studio had. Ondanks alle reizen en alle indrukken bleef Israels altijd zichzelf. Hij was in Parijs een buurman van Picasso, ging de stad in met Kees van Dongen, bewonderde de symbolist Odilon Redon en had een tijd een van de Zonnebloemen van Vincent van Gogh aan de muur. Door al die moderne indrukken liet hij zich echter niet meer van zijn moeizaam ontwikkelde pad afbrengen. Na zijn Amsterdamse jaren werd zijn palet wat lichter en zijn onderwerpen mondainer, maar hij bleef tot zijn dood vasthouden aan zijn virtuoze impressionistische stijl. In 1923 vestigde hij zich definitief op de Haagse Koninginnegracht, waar hij het atelier van zijn vader tot lang na diens dood leeg had laten staan.